Untitled 1
ALVERDENS LUFTHAVNE
Flytrafik
Fra den tidlige flyvnings start, med brødrene Wrights første flyvning med et motordrevet fly den 14. december 1903, over den begyndende civile luftfart i tyverne og trediverne, til Concorde overlydsflyet i slutningen af 60-erne, og til nutidens Boeing 747 og Airbus A380 med plads til over 500 passagerer, er det en enorm udvikling, der et sket på godt 100 år.
 
Samtidig er flybilletterne blevet billigere og billigere, i takt med lavprisselskabernes succes. Ingen kunne for 50-60 år siden have forestillet sig, at man kunne flyve København-Rom retur for 800 kr i nutidens penge, på godt 2 timer hver vej.
 
Men flyenes udvikling fra brændstofkrævende propelmaskiner til lavenergifly som Boeing 787 Dreamliner, bygget med anvendelse af 50% lette kompositmaterialer, har muliggjort dette. I dag er flytrafikken over hele kloden enorm. Det skønnes at der, på et hvilket som helst tidspunkt af døgnet, er mellem 10.000 og 15.000 fly i luften over jordkloden, vel at mærke registrerede passagerfly, for ikke at tale om private fly.
 
Lufthavnene er blevet udbygget i takt med den stigende trafik, og terminalerne udvidede og moderniserede, således at de kunne håndtere den stigende mængde passagerer og bagage. Nye lufthavne og terminalbygninger er blevet anlagt, når de eksisterende ikke kunne udvides mere. Bagagehåndteringen foregår i dag fuldt automatiseret, og når man tager i betragtning, at der hvert år er op mod 4 milliarder flyrejsende, er det betragtelige mængder bagage, der skal håndteres.
 
Luftfragtselskaberne håndterer ligeledes enorme mængder af gods til alle hjørner af Jorden. Der er mellem 1.200 og 1.300 internationale lufthavne på verdensplan, og der håndteres mere end 50 millioner tons gods om året.
 
Hvad kan vi så forvente af fremtidens udvikling indenfor flytrafikken. Antallet af passagerer og fragt er i stadig fremgang, ikke blot pga. af udviklingslandenes bedre økonomi, men også pga. af nye markeder for turisme, ikke mindst i Asien, hvor bl.a. kineserne udnytter den stigende velstand til ferierejser uden for deres kontinent. Så der er ingen tvivl om, at vi vil se en fortsat stigning i den globale luftfart.
 
Men der er naturligvis spekulationer over, hvad vi kan byde vores skrøbelige klima med hensyn til forurening fra flytrafikken, for det er desværre stadig således, at den globale flytrafik hører til blandt synderne med hensyn til forurening. I dag står den globale flytrafik for godt 2% af verdens samlede CO2-udledning. Den globale opvarmning synes at være et faktum, og det er klart, at der må komme et tidspunkt, hvor luftfartens forurening også må vurderes og evt. begrænses.
 
Men det er da pokkers nemt og praktisk med den flyvning!