Untitled 1
ALVERDENS LUFTHAVNE
Kære venner
 
Jeg har altid syntes, at luftfart var spændende. Da jeg for flere år siden opdagede siden flightradar24.com, skærpede det yderligere min interesse. Her kan man følge langt de fleste fly i real time, overalt i Europa og andre områder af Jorden. Siden baserer sig på frivillige flyentusiaster overalt på kloden, som anskaffer sig udstyr til at opfange de signaler, som flyenes flighttranspondere udsender med oplysninger om højde, hastighed osv. En imponerende og professionel side.
 
Det mærkelige er, at jeg ikke selv er vild med at flyve, selvom det er gået op for mig, at det er langt den sikreste og hurtigste måde at nå rundt i verden på. Hvis det undrer nogen, at f.eks. Clermont-Ferrands lufthavn er nævnt skyldes det, at jeg har medtaget nogle lufthavne, som jeg selv har fløjet fra. Det gælder også Strasbourgs lufthavn.
 
Da jeg var yngre, fløj jeg en del, bl.a. til Dublin flere gange, Edinburgh, Budapest, Birmingham og indenrigs til Ålborg og Rønne. Dengang var det oftest propelmaskiner, bl.a. Fokker F27 "Friendship" og Convair CV-440 Metropolitan, maskiner med store vinduer og bedre benplads end i dag. Og tempoet var et lidt andet. Jeg husker flyveturen til Edinburgh, hvor vi blev inviteret i cockpittet to og to, da maskinen havde nået marchhøjde, og fik forklaret instrumenter og skyformationer. Ak ja, det var uskyldighedens tid, hvor flykapringer og terror endnu var ukendt.
 
Efter en vel overstået flyvetur til Rom og retur i oktober/november 2016, fik jeg lyst til, jævnfør min mani med at samle oplysninger om et bestemt emne på én hjemmeside, at vide lidt mere om de store lufthavne i Europa og andre steder, og her har I så resultatet. Der arbejdes stadig, da der er nok af lufthavne at tage fat på!
 
Om runways (start- og landingsbaner)
 
Landingsbanernes numre i lufthavnene indikerer flyenes retning på kompasset, når de starter og lander. Det sidste ciffer er fjernet, efter afrunding til nærmeste 10-er. Bogstaverne L, C og R står for hhv. Left, Center og Right. Det vil f.eks. sige, at på f.eks. Kastrups runway 04-L/R lander og starter flyene med en kompasretning på ca. 40 grader. På 22-L/R lander og starter flyene med en kompasretning på 220 grader.
 
IATA = International Air Transport Association, ICAO = International Civil Aviation Organization.
 
Der er i øjeblikket 135 lufthavne på siden.
 
BEMÆRK: De forskellige tal for kapacitet, landinger/starter etc. kan være fra forskellige årstal. De er dog oftest fra 2015/2016, men der kan være ændringer frem til de aktuelle tal, dog oftest i opadgående retning. Så de indbyrdes forhold mellem lufthavnene vil langt hen ad vejen være de samme.

VH Jørgen